مرچندآیزینگ

مرچندآیزینگ یا همان بازارپردازی عملی است که در فروشگاه ها یا غرفه های نمایشگاهی، کالاها، اجناس و خدمات را به مخاطبان به نمایش می گذارد. بازارپردازی یک فن زبان یا ابزاری برای ترغیب و تشویق مخاطب به خرید و تبدیل وی به مشتری دائم است. این فن، پشتیبانی کننده فعالیت های تبلیغاتی به شمار می رود و معمولا بسیار کم هزینه یا بدون هزینه انجام می شود. برای مثال تست رایگان کالاها و اجناس خوراکی یا آرایشی و همچنین تهیه و توزیع بروشور جز آن محسوب می شود.

هدف از مرچندایزینگ چیست؟

به طور کلی این روش یا فن دو هدف را دنبال می کند:

جلب توجه مشتریان

اولین هدف بازارپردازی جلب و ترغیب مخاطبان هنگام خرید کردن است. هنگامی که قفسه ها و ویترین های غرفه های نمایشگاهی با اصول و قوانین مرچندآیزینگ چینش شده باشند، توجه مخاطبان بیشتر جلب شده و در نهایت خرید افزایش پیدا می‌کند.

استفاده بهینه از فضای غرفه نمایشگاهی

در روش مرچندایزینگ از تمامی فضاهای خالی غرفه نمایشگاهی به صورت بهینه استفاده می شود. به طوری که از کمترین فضای غرفه نمایشگاهی بیشترین استفاده را داشته باشید.

نکاتی مهم در بازارپردازی

نکاتی مهم در بازارپردازی

چینش ویترین یا قفسه

 اولین موردی که توجه یک مخاطب یا مشتری را به خود جلب می کند ویترین های فروشگاها یا غرفه های نمایشگاهی است. به همین دلیل باید در چینش آن ها از اصول و قواعد مرچندآیزینگ استفاده کنید.

طرح چینش اجناس داخل غرفه های نمایشگاهی

اگر در یک غرفه نمایشگاهی کالاها و اجناس خود را طبق اصول بچنید، می توانید در مرحله اول مخاطب را به مشتری دائم تبدیل کنید. در مرحله دوم می توانید حس خرید را در مشتری برانگیزید. برای مثال با قرار دادن اجناس مرتبط کنار هم حس خرید در مشتری افزایش می یابد که به این روش، هم نشینی کالا گفته می شود.

شناخت مخاطب

یکی از مهم ترین و اصلی ترین اهداف در فن مرچندایزینگ شناخت مشتریان و مخاطبان است، زیرا با این کار متوجه می شوید که در توزیع و ارائه کالای خود چه روشی را پیش بگیرید. در روش بازارپردازی باید بدانید که کدام کالا یا محصولات را در چه زمانی، در کدام قسمت غرفه فروشگاهی، با چه قیمتی و چه چینشی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهید.

خدماتی که در روش مرچندایزینگ ارئه می شود

خدمات بازارپردازی، به تمامی کمک ها یا مشاوره هایی که از طریق مجموعه خدمات نمایشگاهی در اختیار صاحب غرفه نمایشگاهی قرار می گیرد تا در ارائه، توزیع و فروش محصولات، بهتر و موفق تر عمل کند. از جمله این خدمات می توان موارد زیر را نام برد:

  • استفاده خلاقانه از طرح ها، رنگ ها و گرافیک ها در غرفه نمایشگاهی
  • چیدن اجناس و کالاها در ویترین غرفه های نمایشگاهی
  • راه های جلب نظر مخاطبان، زیبا سازی غرفه با استفاده از عناصر نور
  • بررسی میزان ذائقه مخاطبان در خرید اجناس
  • به وجود آوردن یک تصویر مناسب ذهنی از اجناس و خدمات در مشتریان

وظایف Merchandiser

وظایف بازارپرداز به تمامی کارهایی که یک مرچندایزر در فروشگاه ها یا غرفه های نمایشگاهی انجام می دهد تا محصولات و خدمات به نحو احسن ارائه و توزیع شود، می باشد.

  • چینش مناسب محصولات و معرفی درست محصول
  • کنترل قیمت ها از طریق برچسب زدن به روی محصولات
  • سفارش گیری کالاها و اجناس
  • مذاکره و مشورت دادن درباره محل قرار گیری کالاها و محصولات
  • تطبیق دادن نحوه نمایش محصولات با استانداردهای شرکت ارئه دهنده
  • ایجاد یک فرایند مناسب و منظم برای اجناس برگشتی
  • تکمیل کردن اطلاعات در مورد محصولات و کالاها
  • حضور دائم و همیشگی در محل خدمت
  • خوش اخلاق بودن و استفاده از کلمات مناسب با مشتریان
  • صبر و حوصله در برابر پاسخگوی به سوالات مخاطبان و رسیدگی به شکایات

عوامل مد نظر مشتریان در مرچندایزینگ

عوامل مد نظر مشتریان در مرچندایزینگ

علائم

به مجموعه فعالیت هایی که باعث می شود که خریداران در زمان عبور از جلوی ویترین ها توجه شان جلب شود.

دسترسی راحت

 در خرده فروشی ها ناحیه ای وجود دارد به نام ناحیه طلائی. منظور از این ناحیه، بهترین مکان برای چیدن محصولات جدید و ناشناخته است و هنگامی که یک خریدار وارد غرفه می شود اول چشمش به این ناحیه جلب می شود.

سرعت در تشخیص قیمت محصولات

مشتریان و خریداران دوست دارند که قیمت های محصولات به صورت خوانا و دقیق، با استفاده از برچسب ها یا اتیکت های مناسب روی محصولات درج شده باشد. مشتری اگر نتواند در کوتاه ترین زمان قیمت محصول را پیدا کند، تاثیر منفی روی وی می گذارد و گاهی از خرید آن محصول خودداری می کند.

چینش محصولات و نمایش مناسب آن ها

 در یک آزمایش نشان داده شده است که خریداران هنگامی که به صورت واضح و خوانا برند محصولات را می بینند، بین 15 تا 20 درصد بر حجم خرید آنها افزوده می شود. پس یک مرچندایزر باید به طوری محصولات را در ویترین ها و قفسه ها بچیند که برند محصولات به صورت واضح و دقیق دیده شوند.

نظم و نظافت

یکی از مواردی که به شدت حس خرید را در مشتریان سرکوب می کند کثیف بودن ویترین یا قفسه های عرضه محصولات است. زیرا مشتری فکر می کند که به او بی احترامی شده است و اکثر اوقات از خرید کردن خودداری می کند.

در مرحله دوم باید به صورت مرتب قفسه ها پر شوند. زیرا خریدار هنگامی با قفسه خالی از محصولات مواجه می شود حس خرید در او کاهش می یابد و دیگر غرفه یا فروشگاه شما را به عنوان یک مرکز خرید مناسب انتخاب نمی کند.

ارتباط اجناس و کالاها

تحقیقات نشان داده شده که هنگامی که از یک جنس با برندهای مختلف در یک قفسه چیده شده باشد، حس خرید را در مشتری تقویت می کند. زیرا این تنوع برند از یک جنس برای خریداران جذاب به شمار می آید. البته این روش در غرفه های نمایشگاهی قابل اجرا نیست.

روابط عمومی مرچندایزینک

به مجموعه فعالیت هایی که که یک مرچندایزر در کنار محصولات و خدمات به مشتریان ارائه می دهد را روابط عمومی مرچندایزینگ می گویند. فعالیت هایی که بازارپرداز باید انجام دهید به شرح زیر می باشد:

  • توضیح کامل اطلاعات در مورد اجناس و خدمات
  • رسیدگی به شکایات و انتقادات مشتریان
  • خوش اخلاق بودن

بیشتر بخوانید: مهماندار نمایشگاه 

4 پاسخ
    • مدیر سایت
      مدیر سایت گفته:

      سلام بر شما
      بله. یکی از مزایای اجرای این روش در غرفه افزایش بازدید و فروش است. در واقع همان تاثیراتی که در یک فروشگاه دارد در غرفه شما هم خواهد داشت. به شرط اینکه شخص اجرا کننده به خوبی به این شیوه آشنایی داشته باشد و بتواند به خوبی آن را اجرا کند.

      پاسخ
  1. سارا سماواتی
    سارا سماواتی گفته:

    سلام. ما یک محصول داریم که می خواهیم به طور غیرمشخصی از بقیه محصولاتمون بیشتر در چشم مشتری باشه و بهش توجه کنه. نمیخواهیم به این صورت باشه که خودمون مدام اون رو تبلیغ کنیم و شبیه این بشه که ما فقط همین محصول را داریم. میشه این کار رو کرد؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      مدیر سایت گفته:

      سلام بر شما
      بله. یکی از اهداف مرپچندایزینگ همین مورد است. مانند زمانی که شما به یک فروشگاه می روید و از بین تمام شامپوها یک برند مورد توجه شما قرار می گیرد و آن را خریداری می کنید. این به دلیل رعایت یک سری اصول هست. ما می توانیم در طراحی غرفه شما به گونه ای عمل کنیم که علاوه بر دیدن همه محصولات، این محصول شما بیشتر باعث توجه مشتری شود. علاوه بر این برای این موارد به شما مشاوره های لازم داده می شود که اگر به چه صورت عمل کنید برای غرفه و تبلیغات محصولات شما مناسب تر است.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (52 امتیاز)